Щоб запобігти укусам собак і зменшити вплив на потенційних жертв ми повинні спочатку зрозуміти два чинники:
- здатність людини розпізнавати та інтерпретувати сигнали поведінки собаки;
- поведінку людини безпосередньо перед укусом собаки.
Сучасні дослідження загалом вивчають поведінку людини на агресію собак за допомогою різноманітних методів. Їх основу становлять анкетування, інтерв’ю, поліцейські та медичні звіти, онлайн-відео та газетні повідомлення. Однак ці методи мають обмеження, адже вони часто покладаються на спогади жертв або очевидців подробиць інциденту (тобто існує певна упередженість).
Також були намагання досліджували людську інтерпретацію поведінки собак у дорослих та дітей, використовуючи зображення або відео собак. Проте відеозаписи можуть відрізнятися за довжиною та якістю і не мають контролю над контекстом або ситуацією агресії. Ці дослідження не відображають реальну ситуацію навколо собак.
На сьогодні було проведено мало досліджень щодо реальної поведінки людини навколо потенційно агресивної собаки шляхом прямих спостережень. Швидше за все, через труднощі з етичної точки зору (наприклад, добробут собаки та людини) та контексту (наприклад, лабораторні умови).
Віртуальна реальність – технологія яка дозволяє користувачеві психологічно зануритися в штучне 3D середовище, створене комп’ютером, і взаємодіяти з ним. Перевага цієї технології полягає в тому, що, штучно створене середовище та його вміст (наприклад, собаку) можна контролювати та змінювати за потреби. А також в тому, що воно є фізично безпечними.
На сьогодні віртуальні середовища вже використовували для оцінки складних віртуальних сценаріїв. Зокрема для моделювання евакуації при пожежі, або вивчення поведінка пішоходів і їх безпеки під час переходу дороги. При цьому, сам учасник перебуває в реалістичному, але безпечному середовищі. VR також дозволяє контролювати та відстежувати поведінку користувачів разом із їх фізіологічними реакціями (наприклад, частотою серцевих скорочень, провідністю шкіри тощо). VR також використовується для психологічного лікування фобій, у тому числі фобій перед тваринами (наприклад, боязнь собак (кінофобія) і павуків.
Однак, до цього часу, жодне дослідження не використовувало VR для оцінки нефобічної поведінки людини з метою розуміння поведінки людини стосовно собак.
Віртуальний лабрадор DAVE
В даному досліджені було представлено абсолютно нову, прогресивну програму віртуальної реальності – реалістичну модель віртуального лабрадора DAVE (Dog Assisted Virtual Environment). Його було розроблено Центром віртуальної інженерії Ліверпульського університету. Для розробки даного середовища використовували теоретичну основу поведінки собак, Canine Ladder of Aggression. А також допомогу експертів з поведінки собак.
Для даного дослідження було обрано модель лабрадора, адже побутує загальна думка, що ця порода є сімейною собакою.
У дослідженні було перевірено ряд об’єктивних і суб’єктивних показників, які моделювали дві поведінки собаки: спокійну та агресивну. Учасники сприймали собаку як реалістичну та діяли подібно до того, що можна очікувати під час їх взаємодії з живою собакою. Це дослідження підкреслює потенційне використання такої моделі в майбутньому для багатьох схожих цілей (наприклад для лікування собачої фобії).
Варто додати, що дане дослідження було схвалено Комітетом з етики досліджень охорони здоров’я та наук про життя Ліверпульського університету.